İnsanlar bilgiyi duyarak, görerek ve deneyimleyerek alırlar. Çoğu zaman bunlardan biri baskın çıkarak kişinin öğrenim karakterini şekillendirir. Fleming N.
Kimileri için konuşarak ve sorular sorarak öğrenmek etkiliyken; kimileri için görsel öğeler kalıcılık yaratmakta ve algısını açmaktadır. Bazıları ise kinestetik hafızasını kullanarak deneyimler; bu kişiler dokunarak hissederek daha etkin bir öğrenme kapasitesine sahiptirler.
“Bana anlatırsanız unuturum; bana gösterirseniz hatırlarım; beni dahil edersiniz, anlarım.” - Konfüçyüs, MÖ 450 dolaylarında.
Confucius ile aynı fikirdeyiz. Yeni teknikler öğrenmenin en iyi yolu ve bunları iş yerinizde uygulamak için en etkili yoldur. Bu nedenle yalın oyunlar, Yalın Felsefeye doğru ilerleyen şirketler için çok değerli bir araç.
Simülasyonlar gerçek problemlerin basitleştirilmiş versiyonlarıdır ve bu da bir çalışma grubunun gerçek bir durumu etkili bir şekilde yapması için gerçekleştirilir. Bu simülasyonalar denemeye dayalı eğitim aracı ve yaklaşımıdırlar. Burada herhangi bir üretim süreci simüle edilmez, eğitim seti kullanılarak yalın üretim prensip ve yöntemleri öğretilir.
Yalın üretim Simülasyonu Eğitimi, yalın üretim yöntemlerini sistematik olarak, teorik ve deneysel bir biçimde, bir görselle katılımcılara aktarılmasıdır. Bu sayede eğitime katılanlar, yalın üretimin ilkelerini, ekipmanlarıyla uygulamaya başlamadan önce uygulama imkânına sahip olur. Yöntemlerin, adımlar ve ilkeler ile katılımcılara aktarılması amaçlanır ve çok basit bir düzenek ile yalın dönüşüm sürecinin simülasyonu yapılır. Dört gün sürecek, mesleki ve teknik eğitim okullarında mesleki alan öğretmenlerine deneysel öğrenme metotlarını kullanarak simülasyon oyunlarıyla yalın üretim prensip ve tekniklerinin öğretilmesi eğitimi etkinliğinin içeriği ise şu şekildedir; Yalın üretimi tanıma, Tarihçesini öğrenme, Geleneksel Üretim Yöntemleri ile Yalın Üretimin Kıyaslanması, Yalın Üretim Hedefleri, İsrafın tanımı ve örnekler ile açıklanması, Yalın Üretimin Prensipleri, Proseslerde stabilizasyonun sağlanması (Vizyon/Misyon, Hedefler/Politikalar, Kurum Kültürü), Standartlaştırma, 5S İş Yeri Organizasyonu, Tam Zamanlı Üretim, Değer Akış Haritalama, Çekme Sistemi, Kanban Kartlarının kullanımı, Tek Parça Akışı, SMED, Poka-Yoke Yaklaşımı, kaizen, Çalışanların Katılımı.
Sundukları yalın öğrenme potansiyelini göz önüne alarak, akademik dünyada yalın üretimi öğretmek amacıyla ve endüstride devam eden eğitim için çok sayıda gerçek zamanlı simülasyon oyunular geliştirilmiştir. Bunlar basit sınıf içi egzersizlerinden, model fabrikalara dayanan daha kapsamlı simülasyonlara kadar değişiklik arzeder. Bu simülasyonların açıklamaları farklı konferanslarda (Amerikan Mühendislik Topluluğu Derneği gibi) sunulmuş ve çeşitli dergilerde yayınlanmıştır.
İncelenen simülasyon oyunlarının çoğunluğu, LEGO ve K'NEX parçaları gibi prefabrike modüler bileşenleri kullanarak bitmiş ürünlerin montajını içermektedirler (Şekil 2). Bazı simülasyonlar, nihai ürün monte edilmeden önce malzemeleri işlemek için kolaylıkla temin edilebilecek kağıt ve benzeri malzemeleri (örneğin, kağıt katlama, abajurlar) kullanan imalat benzeri işlemlerini içerirler. Bazı simülasyonlar ise daha karmaşıktı ve bir imalat tesisindeki operasyonların daha gerçekçi bir temsili için masa üstü makineleri kullanarak bileşenlerin fiilen imalatını (örneğin, ahşap, PVC borular) içermektedirler. Bu benzetimler çok yönlüdür ve daha kapsamlı yalın uygulamaların birbiriyle entegrasyonunu sağlamaktadırlar.
Bazı simülasyonlar sadece akademik eğitim amaçlı uygulanırken bazıları endüstriden gelen katılımcıları için tasarlanmıştır. Yalın üretim eğitimde sunulan teorilerin daha iyi anlaşılmasında, bu simülasyonların hem okullardaki dersler hem de endüstriden gelen uygulama temsilcilerine açık bir avantajı sağlamaktadırlar; çünkü öğrencilere verilen ve öğrenilen derslerin öğrencilere hemen pratik olarak endüstride uygulayabilme yeteneği kazandırmaktadır. Bu proje kapsamında incelenen, hemen hemen tüm simülasyonlar, karmaşık durumlara odaklananlar dışında, geleneksel bir "itme" operasyonunun, yalın üretimdeki karşılığı olan çekme üretimine dönüştüğü çoklu iterasyonlar içermektedirler. Simülasyonun çalışması için geçen zamanın da oldukça değişken olduğu gözlemlenmektedir. Simülasyon oyunlarının çoğu sınıf içi gösteriler için kullanılmaktadırlar ve ders için uygun olan zaman içinde yapılabilecek türden simülasyon tasarım tasarımları olduğu görülmektedir (çalışma başına yaklaşık 1 saat). Daha yoğun öğrenci katılımını içeren bazı simülasyonlar ise daha uzun süre alacak şekilde tasarlanmışlardır ve ayrı laboratuvar saatleri boyunca normal sınıf saatinin dışında yapılmaktadırlar. Ayrıca, bazı simülasyonlar ise, yalın araçlar uygulayarak, yalın dönüşüm süreci için birden çok tekrarlama yoluyla birlikte çalışan tek bir katılımcı ekibiyle gerçekleştirilebilmektedirler. Bazı durumlarda, özellikle de oyunlar, birden fazla takım oluşturularak ve tüm takımlar paralel oyuna girerek ve birbirleriyle rekabet ederek, yalın araçlarla en üst düzeyde performans artışı elde etmek için tasarlanmışlardır.
Tam zamanında Üretim, görsel yönetim, görsel fabrika, 5S ve sistemdeki süreçlere uygulanmasıyla çalışma alanında çeşitli değişiklikler yapılır. Yalın araçların uygulandığı tek parça şeklinde ve çekme sistemi ile akışın sağlanması için yalın fabrika yerleşim düzeni oluşturulur. Bu sayede tam zamanında etkili bir şekilde üretim yapılır. Akışın sürekliliği için organizasyondaki roller ve sorumluluklar da iyi bilinmesi gerekmektedir.
Kaizen ve Problem Çözme Teknikleri ile kaizen felsefesi, poka yoke ile tek seferde doğru yapma anlayışı ve duruş kültürü kazanılır. Ayrıca kalite güvence sistemi, kalite araçları ve süreç yeterlilik analizleri yapılır.
Yalın üretim Eğitimi, yalın üretim yaklaşımlarını, prensiplerini ve hedeflerini katılımcılara aktarmak için gerçekleştirilecektir. Yalın Üretimin temel taşı olan israfın anlaşılmasını sağlamak amacıyla düzenlenmektedir. Teorik bilginin aktarımına paralel olarak eğitim boyunca sürekli olarak uygulamalarla konular öğretilmektedir. Eğitim sırasında oluşturulan takımların uygulamalardaki başarıları eğitmen tarafından puanlanarak; rekabet içinde dinamik bir öğrenme atmosferi yaratılmaktadır. Bir tam gün sürecek şekilde eğitimler verilecektir. Bu çalışmada katılımcılar Yalın üretim şartlarına göre tasarlanmış bir örnek hattı inceleyebilecekler ve bu hatta gerçekleştirilen üretim süreçlerindeki problemleri tespit ederek iyileştirmeleri pratik bir çalışmaya dökme imkânı bulacaklardır. 4 günlük etkinlik boyunca yalın simülasyon oyun araçları ile yalın üretim eğitimi uygulamaları gerçekleştirilecektir. Uygulamalı yalın üretim eğitimi konu başlıkları: Standart İş Metodolojisi, İsraf Analizi, 5S Kavramı ve Üretkenliğe Etkisi, Sürekli Akış Kavramı, PUKÖ Kavramı, İş Dengelemenin Temelleri bunlardan bazıları olacaktır. Bu uygulamalarla Teorik olarak anlatılanları, pratikte görme imkânı sağlanmış olacaktır. Hem görerek hem de uygulatarak öğreten bir eğitim olacaktır. Her seviyeden meslek alan öğretmenleri için bir fırsat olarak Yalın üretim uygulamalarının meslek liseleri aracılığıyla tüm ülke genelinde yaygınlaşması sağlanmış olacaktır. Katılımcıların israfa karşı bakış açıları gelişmiş olacaktır. Biliyoruz diye düşündüğümüz konulara karşı uygulamalı eğitimle birlikte daha farklı bir bakış açısı kazanılmış olunacaktır.